Gallery

Atacul de panica-abordare integrativa

atac panicaCazul M   

                         Maria in varsta de 30 ani,

Sedinta 1 Se prezinta la cabinet cu dorinta declarata de “obtinere a libertatii”. Prezinta stari de anxietate  atacuri de panica si agorafobie. Cam de in an de zile a aparut primul atac de panica, de cateva luni lucreaza de acasa, serviciul ii permite fiind angajata unei multinationale, se ocupa acum de anumite statistici necesare in procesul de vanzare. Primul atac de panica a aparut atunci cand era nevoita sa lucreze singura la o prezentare, ea simtea ca poate face fata si totusi nu-i placea ca a fost lasata singura.

Prezinta simptomele:

Fiziologice: -amorteala -nesiguranta -incetosare a vederii -stare de rau -presiune intre tample -gambe grele -greata -oboseala

Afective: -anxietate -frustrare -suparare pe sine sine, pe situatie –“pentru ca mi-e rau” -teama sa dorm singura

Ganduri negative: -o sa ma inrosesc-inrosirea pieptului -daca o sa ma ia cu ameteala -mi-e teama ca o sa se uite lumea la mine cum ametesc -nu am incredere in mine -sunt singura -o sa mor -sau altii o sa moara -cum o sa fac revelionul

Am identificat simptomele si le-am clasat pe tipuri, am ajutat-o sa-si exprime sentimentele folosind tehnici de parafrazare, incurajari minimale. Pacienta se mai temea de o rana pe colul uterin care fusese depistata la un control de rutina cu 2 ani in urma, pentru care era programa la un examen ginecologic saptamana viitoare. Oricum mai facuse analize medicale la sange, la inima si urma sa faca si un computer/tomograf la cap.

Am folosit testul proiectiv Rotter pentru a afla mai multe despre clienta. Am remarcat o personalitate copilaroasa, vesela, poate prea exagerat de vesela, incercand sa acopere o anxietate crescuta si un perfectionism exagerat, difunctional: “Stie toata lumea ca sunt o persoana vesela” “Nervii mei sunt nu de fier cum credeam” “N-am izbutit sa trec peste anxietate” La sfarsitul sedintei am pus intrebarea minune si am primit urmatorul raspuns, care este si obiectivul terapiei: -…m-as terezi la viata, as iesi cu cainele, as face miscare, sport, as iesi cu bicicleta, as pleca cu autobuzul la serviciu, as rade cu colegii, as comunica cu prietenul meu mai mult, as iesi la o terasa.

Am facut o scurta sumarizare a simptomelor, o tehnica a metapozitiilor “Ziaristul” in care am incercat ca ea sa se priveasca din exterior, obiectiv, in special cu scopul de a destructura gandurile anticipative cu privire la starile de rau si ameteala pe care presupunea ca o sa le aiba daca va iesi afara sau care apareau dimineata cu privire la ziua care urama sa fie. Tema: Tabel cu jurnalul atacurilor de panica pentru saptamana urmatoare, in care va nota, starea afectiva, situatia, gandul negative. Am pus la punct cadrul terapeutic in care vom lucra.

Sedinta 2 Am inceput intreband-o pe M de lucrurile bune care s-au intamplat peste saptamana. -a iesit cu mama la plimbare -a iesit cu cainele la plimbare Am discutat despre istoricul sau. M mai are un frate mai mare cu 4 ani, care acum este medic resident la Londra. Parintii au divortat cand ea avea 11 ani, tata s-a mutat iar mama a ramas singur,a nu s-a recasatorit. Cand M. era in clasa a X a parintii s-au recasatorit.

M. a fost o eleva premianta, totusi datorita unor inprejurari obiective nu are inca o diploma universitara(dupa ce a facut 3 ani la o universitate s-a gandit sa se mute la alta si a ales sa mearga la S. H., terminand chiar in anul in care aceasta a avut problem de acreditare, acum in urma unui proces urmeza in sfarsit sa primeasca diploma) Este la o firma multinationala(Xerox) unde se ocupa de statistici la nivel pe tara si poate lucra de acasa desi poarta conversatii pe chat cu colegii din tara dar si din strainatate de la firma mama. Am discutat despre tema, tabelul continea stari mai mult fiziologice, clienta nefacad deosebire clara intre starile fiziologice si cele afective. Prezenta in general rau si ameteala la o intensitate 9-10 pe o scala de la 0- 10.

Am invatat-o sa faca deosebirea dintre starile fiziologice si cele affective urmand sa le treaca in tabel pentru data viitoare. Am identificat gandurile negative care erau in general de tipul: “o sa mi se faca rau’ “o sa fiu ametita” “ceilati o sa rada de mine” “nimeni nu o sa ma ajute” “ o sa raman singura” Am sesizat foarte multe ganduri anticipative” “daca o sa-mi fie rau…” “daca o sa ametesc…” Am discutat depre comportamentele de asigurare: – a recunoscut ca “vorbesc cu mine”- aici folosind ganduri negative anticipative, mers la medic sa vada daca nu are vreo boala si comportamentele de evitare- aici evitarea de a mai iesi, sta mai mult in casa, evita sa iasa la plimbare I-am spus povestea cu varcolacii- “Intr-un sat din Anglia veche toti satenii se temeau sa nu fie mancati de varcolaci si pentru asta toti purtau la gat usturoi….” Am facut cu ea jocuri de rol in care am identificat in personalitatea ei doua parti-cea care e axata pe senzatii fiziologice si care ii face probleme si partea care doreste sa fie buna si mai increzatoare.Au fost numite de ea partea Rea si partea Buna.

Am trecut si la destructurarea gandurilor negative, am invatat-o cum sa la faca mai pozitive- i-am spus si explicat modelul ABC al psihoterapiei cognitive-comportamentale cu ajutorul povestii: “ Femeia cu pisica din cealalta camera” Tema: continuarea efectuarii tabelului cu completarea coloanelor cu ganduri pozitive si masurarea starii afective dupa construirea gandului pozitiv.

Sedinta 3 Ce lucruri bune s-au mai intamplat: -a iesit din casa – iesit la terasa cu prietenii -iesit cu fetele -face activitati prin casa -a iesit cu catelul -iesit cu bicicleta Starea generala s-a imbunatatit, a invatat sa genereze ganduri pozitive,  face acest lucru frecvent. Spune ca inca mai are stari de rau si ameteala. Am identificat prin metoda de inductie hipnotica cand a avut in trecut astfel de stari de ameteala si rau si  sa intors in trecut pana la momentul cand ea invata asiduu pentru bacalaureat si era obosita, nemancata si consumase cafea, avea deasemenea stari de anxietate ca nu o sa ia examenul si ceilalti o sa fie dezamagiti, in special mama sa.Am lucrat pe relatia cu mama sa care era perfectionista si cerea enorm de la ea, M purtand un dialog imaginar cu mama, astfel incat sentimentul de anxietate din trecut a fost procesat si a scazut in intensitate.

Tema; in continuare tabelul cu starile si gandurile pozitive si de construit un plan ideal de activitati zilnice

Sedinta 4 Lucruri bune care s-au intamplat: –          a iesit la terasa si nu i-a mai fost frica –          a iesit cu cainele –          aiesit cu bicicleta   Sustine ca nu ii mai este frica, totusi mai are stari de rau.

Am verificat tema, si-a facut tabelul cu activitatile, a observat ca ea, intradevar avea foarte multe activitati pe care si le impunea de facut in legatura cu serviciul. in urma temei si-a dat seama ca ar trebui sa se relaxeze mai mult, impartind ziua in 3-odihna, munca distractie.I-am sugerat sa faca o lista cu realizarile ei de cand se stie si cu realizarile de peste zi cu scopul de intarire a Eu-lui.

Am folosit o metafora cu “Licuricea care a uitat sa licureasca datorita grijilor”.

Am folosit o interventie gestalt pe starea de rau. S-a intors in timp cand era mica si parintii se certau- ea era in camera ei si a considerat ca daca face lucruri, cum ar fi sa stearga praful, sa aranjeze cartile, sa invete mai mult – aceasta ii va face pe parintii sa nu se mai certe si sa ramana impreuna.Avea si sentimente de vinovatie ca ei se despart daca ea nu va face lucruri( activitati).

Tema: – planul de activitati de desfasurat -realizarile sale -realizarile de peste zi pe care sa le verifice seara

Sedinta 5

Lucruri bune: –          a iesit cu prietenul –          a fost la strand –          a alergat –          a iesit cu bicicleta –          a fost la film Prezinta o stare de agitatei inca din aceasta dimineata- este ziua in care este programata la RMN.Continua incursiunea la medici desi pana acum nu s-a gasit nici o boala. Am facut o inductie hipnotica si tehnici de intarire a Eu-lui. Tema: sa construiasca propria stema cu caracteristicile pozitive ale personalitatii sale.

Sedinta 6

Lucrile bune: –          a iesit cu in mai multe zile in parc, la alergat, cu prietenul, cu bicicleta, la tersa cu fetele. La medic RMN nu s-a descoperit nimic- s-a mai linistit Am reevaluat obiectivele terapiei, pacienta fiind de acord ca acestea au fost atinse.Sustine ca acum face lucrurile pe care si le-a propus dar cu o oarecare greutate adica cu efort si ar dori sa le faca asa, “de la sine”. A stabilit o alta lista de o biective: -sa poata pleca la munte -sau pleca la mare -sa fie mai libera si in urma intrebarii minune: “ sa pot accepta lucrurile asa cum sunt” Am facut un joc experiential cu un pahar cu apa care trebuie golit ca sa fie umplut din nou cu apa- apa fiind puterea de a face activitati- pentru a face activitati e nevoie sa le termine pe cele incepute- a fost si concluzia ei.

Tema: sa noteze lucrurile care o supara referitor la noile obiective.

Sedinta 7

Lucrurile bune:- a iesit cu prietenii, in parc, la terasa, cu rolele, cu mama, cu cainele Sustine ca i-a mai fost rau doar putin am intrebat-o cat la suta a sustinut ca 5%, “- Cinci la % nu este un procent rezonabil? -Ba da -Poti trai cu asta? -Da.”

Am facut un exercitiu experiential: Ea s-a imaginat ca fiind un cerc. “-Si cum este cercul? -Este foarte rotund si tare -Adica cum, tare? – Incordat. -Ce ii vine cercului sa faca? -Sa se miste. -Si cum este acum cercul? -Are marginile mai miscatoare, adica se transforma usor. -Si ce inseamna asta in general pentru cerc? – Este mai adaptabil. -Cum ii este acum cercului? -Ii este mai bine, se simte mai bine. -… e bine asa.” Am vorbit despre distorsiunile de gandire.Prezentarea lor si cum ne disturba emotional. A recunoscut la ea generalizare: “Daca nu am facut cutare lucru inseamna ca nu am facut nimic. si drinte absolutiste- Trebuie sa fac asta” Tema: sa urmareasca distorsiunile de gandire  si sa le inlature. sa se gandeasca la modul in care se imbraca- referitor la tinuta baieteasca si parul scurt pe care le poarta.   Sedinta 8 Lucruri bune: in afara de iesirile ei la plimbare si terasa, parcuri si cainele, doua mari realizari: A fost la munte in week-end si a mers cu autobuzul. In amandoua sustine ca i-a fost un pic rau dar foarte putin.Este multumita. Am stabilit sa o tina tot asa si sa vina peste doua saptamani. Am facut o relaxare Iacobson cu sugestii de intarirea Eu-lui.   Sedinta 9 Lucrurile stau bine. este multumita. am trecut in revista obiectivele, acestea au fost realizate in proportie de 97%, sustine ea. Are planuri de viitor- sa fie mai creativa, se gandeste sa evolueze si la job, sa-i gaseasca un post si mai bun.

Am stabilit un folow-up peste 2 luni.

Identitatea clientei este fictiva, restul corespunde realitatii.

(2237)

Leave a Reply

Your email address will not be published.